{ "title": "Selbi Sıfatlar", "image": "https://www.sifatlar.com/images/Selbi-Sifatlar-63384.jpg", "date": "19.01.2024 13:45:22", "author": "ramazan bulut", "article": [ { "article": "Selbi Sıfatlar, Allah Teâlâ'nın sadece zatına yönelik ve birine verilmesi mümkün olmayan sıfatlardır. Bu sıfatlar eksik ve son gibi kavramlardan Allah'ın tenzih edilmesi gerektiğini belirtip insanlara yol gösterir. Selbi sıfatlar diğer bilinen adları kapsamında 'Tenzihi ve Zati' olarak belirtilir.

Selbi Sıfatlar Nelerdir?

Vücud: Allah Teâlâ'nın varlığını anlatan selbi sıfattır. 'Var olmak' anlamına gelir. Selbi sıfat ile belirtilen esas: Rab vardır. Varlığı başkasından gelmez zatının gereği olarak ezeli ve zorunludur. Vücut sıfatının zıddı anlamına gelen yokluk ifadesi Allah hakkında düşünülemez. O hep vardır. Yerin ve göğün sahibi sadece Allahtır.

Kıdem: Yüce Allah'ın başlangıcının olmaması demektir. Ezeli olan Rabbin varlığının evveli yoktur. O, zamanı yarattığından beri bu zamanda henüz var olmaması mümkün değildir. Adı geçen zaman zarfında ne kadar geriye gidilirse gidilsin onun var olmadığı bir an katiyen düşünülemez. O, sonradan oluşan bir varlık değildir. Kadim bir varlıktır. Kıdem sıfatının zıt niteliğinde olan sonradan meydana gelme durumu Allah hakkında katiyen düşünülemez.

Beka: Allah Teâlâ'nın her daim var olmasını ve hiçbir zaman sonunun olmamasını belirten bir sıfattır. Her şeyi yaratan Rabbin sonu yoktur. Ezeli var olanın ebedi bir şekilde varlığını sürdürmesi de zorunludur. Bekanın zıddı olan son olmak eylemi onun hakkında hiçbir zaman düşünülemez. Her ne kadar ileri yönde gidilir ise gidilsin Allah varlığının olmayacağı bir an dahi düşünülemez. O, ilk ve sondur.

Vahdaniyyet: Rabbin tek olması anlamına gelen selbi sıfattır. Yüce rabbin zatında, fiillerinde, sıfatlarında ve işlerinde tek olup benzerinin ve ortağının olmamasını belirtir. Vahdaniyyet'in zıt kavramı olan birden çok olmak, benzeri ve eşi bulunmak gibi hususların Allah hakkında düşünülmesi imkânsızdır.

Muhalefetün lil havadis: Allah'ın sonradan vücut bulan varlıklara benzememesini belirten bir sıfattır. Rab, zatı ve sıfatı hiçbir mahluk'un sıfat ve zatına benzemez. Muhafeletün lil havadis zıddı olan denklik ve sonradan meydana gelene benzemek kacramları Allah hakkında düşünülemez.

Kıyam bi nefsihi: Allah'ın varlığının kendinden olmasını ve var olması hudusunda başka bir varlığa ihtiyaç duymamasını belirten bir sıfattır. Yüce Rab zatı ile kaimdir. Var olmak için bir yaratıcıya, zamana, sebebe ve mekâna muhtaç değildir. Zira o her türlü ihtiyaçtan münezzehtir. Kıyam bi nefsihi sıfatının zıddı olan muhtaç olmak kavramı Allah hakkında kesinlikle düşünülemez.
" } ] }