{ "title": "Allahın Sıfatları", "image": "https://www.sifatlar.com/images/Allahin-Sifatlari-59389.jpg", "date": "19.01.2024 18:35:38", "author": "ramazan bulut", "article": [ { "article": "Allah'ın Sıfatları, Allah tealaın insanların doğru yola ilerlemelerini sağlamak için kuran-ı kerimde sunduğu sıfatlar vardır. Bunlar, insanlık alemine yön göstererek hatadan uzak durmalarına kaynaklık eder. Allahu tealaya iman edip onun yüceliği hakkında vacip ve zorunluluk teşkil eden yetkinlik ve kemal sıfatlarıyla anlamlarını bilerek inanmak zatının varlığını noksan sıfatlardan yüce tutup inkâr etmemek önemlidir. Dünyada ve ahirette Allah'ın şanına layık olan sıfatları bilerek bunlara kalben uyum sağlamak tüm insanlığın üzerine düşen görevdir.

Allah'ın sıfatları ezeli ve ebedi nitelikteki sıfatlardır. Ona ait bu her sıfatın başı ve sonu yoktur. Yüce rabbin tüm insanlığa sunmuş olduğu sıfatların insan sıfatına benzer bir yanı yoktur. İsim açısından her ne kadar benzerlik varsa da Allah'ın iradesi, ilmi ve kelamı bizim irade, ilim ve kelamımıza benzememektedir. Biz yüce rabbin mahiyetini ve zatını bilip kavrayamadığımız için onun isimlerini ve sıfatlarını bilmekteyiz. Müslüman olan herkesin Rabbin tüm kemal sıfatlarına sahip olduğunu ve noksan olan sıfatların her birinden uzak olduğuna inanması farzdır.

Allah'ın sıfatları son ve noksan gibi kavramlardan Allah'ın tenzih edilmesi gerektiğini belirterek insanlığa yol gösterir. Selbi sıfatların diğer bilinen adları 'Tenzihi ve Zati' sıfatlardır.

Vücud: Allah Teâlâ'nın varlığını ifade eden bir zati sıfattır. 'Var olmak' anlamına gelen bu sıfat ile belirtilen esas: Rab vardır. Varlığı başkasından gelmemekle birlikte zatının gereği olarak ezelidir, zorunludur. Vücudun zıddı anlamında varlığını sürdüren yokluk durumu Allah hakkında düşünülemez. O hep vardır. Yerin ve göğün sahibi odur.

Kıdem: Yüce Allah'ın başlangıcının olmaması anlamını ifade eder. Ezeli olan Rabbin varlığının evveli yoktur. O zamanı yarattığından ötürü söz konusu bu zamanda henüz var olmaması mümkün değildir. Zaman zarfında ne kadar geriye gidilirse gidilsin onun var olmadığı bir an katiyen düşünülemez. O, sonradan meydana gelen bir varlık değildir. Kadim bir varlıktır. Kıdem sıfatının zıt niteliğinde olan sonradan meydana gelme durumu Allah hakkında kesinlikle düşünülemez.

Beka: Allah Teâlâ'nın her daim var olmasını sonunun olmamasını belirten bir sıfattır. Yeri ve gökyüzünü yaratan Rabbin sonu yoktur. Ezeli var olanın ebedi bir şekilde varlığını sürdürmesi de zorunludur. Bekanın zıddı olan son olmak onun hakkında hiçbir zaman düşünülemez. Her ne kadar ileri yönde gidilir ise gidilsin Allah'ın varlığının olmayacağı bir an dahi düşünülemez. O, ilk ve sondur.

Vahdaniyyet: Rabbin tek olması anlamına gelen bir zati sıfattır. Yüce rabbin zatında, fiillerinde, sıfatlarında ve işlerinde tek olup eşi benzerinin ve ortağının olmamasını belirtir. Vahdaniyyet'in zıt kavramı olan birden çok olmak, benzeri ve eşi bulunmak gibi hususların Allah hakkında düşünülmesi katiyen imkânsızdır.

Muhalefetün lil havadis: Allah'ın sonradan vücut bulan varlıklara benzememesini belirten bir sıfattır. Rab, zatında ve sıfatında hiçbir mahluk'un sıfat ve zatına benzemez. Muhafeletün lil havadis zıddı olan denklik ve sonradan meydana gelene benzemek Allah hakkında hiçbir yönden düşünülemez.

Kıyam bi nefsihi: Allah'ın varlığının kendinden olmasını ve var olmak amacıyla başka bir varlığa ihtiyaç duymamasını belirten bir sıfattır. Yüce rab zatı ile kaimdir. Meydana gelmek için bir yaratıcıya, zamana, sebebe ve mekâna muhtaç değildir. Zira o her türlü ihtiyaçtan münezzehtir. Kıyam bi nefsihinin zıddı olan muhtaç olmak kavramı Allah hakkında asla düşünülemez.
" } ] }